ROCKIN’ ROLLIN’ USA – CANADA: VISIT 1

Artiest info
Website
facebook

Label: Pan American

 

Volgens de muziekencyclopedie ontstond de populaire rock’n’rollmuziek in de Verenigde Staten tegen het einde van de jaren 1940 en de beginjaren ’50. De oorsprong van het genre lag in de Afro-Amerikaanse muziek uit het zuiden van de USA in staten als Louisiana, Alabama, Georgia, Kentucky, Carolina en Virginia waar deze swingende sound toen al volop aanwezig was in de jazz, R&B, boogie woogie, gospel, jump blues en countrymuziek. De officiële benaming ‘rock’n’roll’ kwam er echter pas in 1954 en vormde sindsdien de basis van wat we dezer dagen ‘rock’ plegen te noemen.

In het begin van de rock’n’roll waren de piano en de saxofoon de basisinstrumenten die in zowat elk nummer opdoken. Het dansritme en de beat in de klassieke rockmuziekstijl kwam er dankzij de ‘snare drum’ en de contrabas of elektrische basgitaar terwijl de melodie voornamelijk bepaald werd door het gebruik van elektrische gitaren. Het was in Amerika ook het eerste muziekgenre dat zowel door de blanke als de zwarte gemeenschap werd omarmd en het werd dan ook beschouwd als een positieve invloed hebbend op de burgerrechtenbeweging. Het nummer “Rock Around The Clock” van ‘Bill Haley And The Comets’ wordt algemeen beschouwd als een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van de rock’n’roll-sound, maar wat later bleken ook Chuck Berry, Little Richard, Fats Domino, Johnny Cash, Elvis Presley en Jerry Lee Lewis tot de pioniers van het genre te behoren.

Deze korte informatieve les in muziekgeschiedenis hebben we gebruikt om bij u de nieuwste serie compilatiealbums van het retrolabel ‘Rockstar Records’ te introduceren: “Rockin’ Rollin’ USA” dat op zijn eerste uitgave terugblikt op de rock’n’roll-muziek die indertijd ontstond in het Noord-Amerikaanse land Canada. Op dit album krijgt u van samensteller Dee Jay Mark Armstrong 28 liedjes die er in de periode van 1953 tot 1963 op de markt zijn verschenen dankzij releases via het overkoepelende Canadese label ‘Shhhhhh Blast Off’ dat vijf lokale labels omvatte: ‘Aragon’, ‘Apex Français’, ‘Barry’, ‘Quality’ en ‘Rodeo’.

Ook nu weer is de selectie van Mark Armstrong vooral gebeurd in de wat meer duistere hoeken van zijn enorm uitgebreide muziekbibliotheek met voor de meesten van ons totaal onbekende uitvoerders en liedjes die ook niet standaard op de radar van de gewone muziekfan zullen te vinden zijn. We hebben voor de twee audiovideo’s bij deze recensie geopteerd voor de nummers “It’s A Long Way To St. Louis” van de in Toronto woonachtige zanger R. Dean Taylor uit 1962 en “Just A Little Too Much” van de uit Ontario afkomstige formatie ‘Larry Lee & The Leesures’ uit 1963. Maar laat u hierdoor vooral niet weerhouden om ook eens naar de overige 26 liedjes op deze alweer uitstekende verzamelplaat te gaan luisteren want er zullen in deze reeks zeker spoedig nog enkele vervolgplaten op dit album volgen.

(valsam)